התקשרו אלי ואשמח לייעץ, פטר   054-9988948

הנשמה של הפסנתר – הפטיש

פטישי הפסנתר

 

הפסנתר מורכב מאלפי חלקים אשר קשורים זה בזה ואי אפשר להפריד ולבודד רק אלמנט אחד ולומר שהוא זה שאחראי על איכות הפסנתר. אך אם צריך לבחור מבין כל החלקים את האלמנט הכי קריטי ומשמעותי זה יהיה בוודאי הלבד שבראש הפטיש.

מה במאמר זה?

יחודיות הפטיש – למה הפטיש מהווה את החלק הכי קריטי בפסנתר

הפסנתרן לוחץ על הקליד בעוצמה ובדינמיקה מסויימת במטרה להביע גוון ואופי של צליל. איכות של פסנתר נמדדת ביכולת של הפסנתר להגיב במדויק ולהביע את מה שהפסנתרן התכוון אליו. היכולת הזו מתרכזת בעיקר בטיב הפטיש. פגיעת הפטיש במיתר קובעת את הטון, הצבע, האופי והעומק של הצליל, משקל הפטיש קובע את המגע ולכן הפטיש מהווה את הנשמה של הפסנתר. 

פטישי פסנתר הם מגוונים. הם אולי נראים אותו הדבר אבל הם ממש לא. הנה כמה מהמשתנים שהופכים את פטישי הפסנתר לכל כך שונים: איכות הלבד, החומר ממנו עשוי בסיס העץ, תהליך הייצור, עיצוב הראש וה-Voicing. מאחורי אחד מהמשתנים הללו עומדות תאוריות שלמות, בפוסט זה נדבר בקצרה על כל אחד מהפרמטים הללו.

מבנה הפטיש

ראש הפטיש עשויי מלבד שמולבש על בסיס עץ.

ראש פטיש הפסנתר

 

שאלה: האם יש השפעה של משקל הפטיש על הטאצ'?

תשובה: כן, למשקל הפטיש יש השפעה ישירה על המגע של הפסנתר.

הקליד מפעיל את הפטיש אשר מכה במיתר. ככל שהפטיש קל יותר כך הוא זריז יותר ומספק לפסנתרן מגע רגיש ורספונסיבי יותר. על כן עצים קלים יותר נחשבים ליוקרתיים יותר. כל גרם שמעלים במשקל הפטיש הופך את המגע לכבד יותר ב-6 גרם.

שאלה: האם עובי הלבד הוא סטנדרטי או ייחודי לכל פסנתר?

תשובה: עובי הלבד הוא ייחודי לכל דגם של פסנתר.

בפסנתר, הפטישים הם החלק שפוגע במיתרים כדי ליצור צליל. משקל הפטישים חשוב מכיוון שהוא משפיע על העוצמה והצליל שהמיתר מפיק כאשר הפטיש פוגע בו. פטישים כבדים יותר יכולים להעניק יותר אנרגיה למיתר, מה שיוביל לצליל חזק יותר. כלומר בפסנתרים גבוהים בהם המיתרים ארוכים יותר יש צורך בשכבת לבד עבה יותר כדי לקבל את עוצמת הצליל האופטימלית. ולכן אם נשווה תווים זהים בשני פסנתרים בגדלים שונים הלבד על הפטיש של הפסנתר הגבוה יהיה עבה יותר מזה שבפסנתר הנמוך. ולכן הפטישים מותאמים ספציפית לכל דגם של פסנתר

שאלה: האם יש חשיבות לסוג העץ שבוחרים?

תשובה: כן, יש חשיבות לסוג העץ בגלל שלעצים שונים משקל שונה.

היות והכל בפסנתר קשור אחד בשני, משקל הפטיש משפיע על המגע של הקלידים. כלומר, פטיש כבד יקשה על הפסנתרן בנגינה. ולכן כדי למזער את המשקל הכולל של הפטיש חשוב, בעיקר בפסנתרים גבוהים, בהם כמות הלבד על הפטיש היא גדולה יותר, ישתמשו בעצים קלי משקל כגון אגוז או מהגוני.

האם לשכבת הלבד הפנימית יש תפקיד כלשהו? והאם ישנה משמעות לצבע שלה?

תשובה: בקצרה, לשכבת הלבד הפנימית ישנה חשיבות בהגדלת הרדיוס אליו מוצמד הלבד החיצוני, לצבעים אין משמעות מלבד סימון של המותג.

הלבד החיצוני הוא בדרך כלל מאוד צפוף, קשה וכבד. ואם רוצים שהפטיש כולו יהיה קל כדי לקבל מקלדת רספוניסיבית, צריך להשתמש בליבת עץ קלת משקל, ואז יש סכנה שבעת נסיון לבצע דחיסה של הלבד הקשיח מסביב לליבת העץ היא תישבר. שימוש בשכבת לבד פנימית מגדילה את רדיוס הליפוף וכך מקלה באופן משמעותי על מלאכת הכיפוף והדחיסה של הלבד. פטישים אלו נחשבים יוקרתיים יותר והם יקרים יותר.

לכן אם רוצים להשתמש בלבד בשכבה אחת בלבד יש להשתמש בלבד רך בעל צפיפות נמוכה, או להשתמש בעץ קשה וחזק מאוד – בדרך כלל העץ יהיה בהיר ועשוי מעץ מייפל או אשור. פטישים כאלו הם זולים יותר וישתמשו בהם בד"כ בפסנתרים נמוכים ובדגמים פשוטים יותר.

שאלה: מדוע ישנם פטישים עם לבד חיצוני בצבע כהה יותר?

תשובה: פטישים אלו הם פטישי פרימיום עם 3 שכבות של לבד. השכבה החיצונית הכהה הינה שכבת תמיכה.

פטיש עם שכבה אחת של לבד

עץ אגוז ועליו 2 שכבות של לבד

פטישי RENNER פסנתר MEISTER

פטישי פרימיום – עץ אגוז עם 3 שכבות של לבד

תהליך ייצור הלבד

הלבד של הפטיש הוא ההיבט המשמעותי ביותר בהפקת הצליל הפסנתר.

לבד הוא מוצר טבעי המבוסס על צמר כבשים בתולי, צמר שנגזז מכבשה חיה. שימוש בסיבים הנכונים הוא חשוב מאוד ותנאי מוקדם לקבלת לבד איכותי. הפטישים היוקרתיים עשויים מסיבי צמר ארוכים של כבשי מרינו. סיבים ארוכים הם סיבים שנחשבים איכותיים יותר. פטישים פחות איכותיים עשויים מסיבים קצרים המודבקים בדבק.

לבד של ראש פטיש הפסנתר
Merino Sheep

תהליך ייצור הלבד כולל מעל 20 שלבים שהינם חיוניים על מנת לקבל את התוצאה הטובה ביותר, בתהליך הזה טמון סוד המקצוע של החברות שמייצרות את הלבד והוא זה שמבדל אותן אחת מהשניה. התהליך מתחיל בנקיון הצמר הגולמי ומסתיים בהידוק הלבד המוכן סביב בסיס הפטיש. בתהליך של הידוק הלבד מסביב לבסיס מסתתר הסוד העיקרי.  

הנקודה החשובה היא הגמישות. הגמישות של הלבד תמיד משתנה אם משנים אחד מהפרמטרים בתהליך הייצור. פה בא לידי ביטוי הידע שנרכש באמצעות ניסוי וטעיה. המשקל, הממדים וואורך הסיבים אינם מגדירים את האלסטיות של לבד פטיש. צריך לדעת כיצד סיבי הצמר הללו מעובדים לפי אילו פרמטרים בכל שלב בתהליך הייצור.

מה חשיבותו של הלבד?

כשמנגנים בפסנתר לא מספיק רק לשמוע צליל יפה, צריך לבחון את הדינמיות של הכלי והיא מתקבלת מאיכותו של הפטיש.

הפסנתרן רוצה לשמוע את הפסנתר ברמות דינמיות שונות. לבד נהדר נותן לפסנתרן פידבק מדוייק. לחיצה על כל קליד לא רק משנה את עוצמת הקול, אלא שהטון הופך למעשה מקבל גם גוון ואופי. לכן קשה להפליא לשכפל את הפסנתר  עם פסנתר חשמלי. פסנתר טוב יאפשר לך לנגן בדינמיות מאוד רחבה, להישמע רגיש בנגינה רכה ולהיות דרמטי כאשר מנגנים בעוצמה מסוימת. הדרישות של הפטיש הופכות אז ליוצאות דופן – התאמת 88 צלילים מצד לצד ובאופן דינמי, חלש עד רועש, איטי עד קצבי, עדין עד נוקשה. ככל שאיכות הלבד טובה יותר, כך הטון טוב יותר ובסופו של דבר גם יכולת ההבעה.

תהליך הידוק הלבד סביב בסיס הפטיש

צליל הפטישים המוגמר מושפע על האופן שבו הלבד נלחץ לתוך הפטיש.

בדרך כלל ישנם שני סוגים שונים של פטישים: פטישים בכבישה חמה ופטיש בכבישה קרה.

פטישים בכבישה קרה

מהדקים את הלבד לבסיס ללא חום או כמעט ללא חום. זה מבטיח שהגמישות הטבעית של סיבי הצמר לא תיפגע.

פטישים בכבישה חמה

פטישים בכבישה חמה הם כאלה שהוסיפו חום בזמן יצירת הפטישים וזאת בכדי להקל על תהליך כיפוף הלבד ולהאיץ את תהליך ההדבקה. לחום יש נטייה לשנות סיבי צמר ולמעשה בשורה התחתונה לשנות את הטון. פטישים בכבישה חמה במכבש מחומם מייצבים את סיבי הצמר אולם המשמעות היא שהגמישות הטבעית של הסיבים נפגעת ולבד הפטיש מאבד מהאלסטיות שלו ומהיכולת להגיע לפוטנציאל המקסימלי של הצליל.

איך יודעים אם הפטישים בכבישה קרה או חמה? באמת, קשה מאוד לדעת וכן יצרני הפטישים אינם נותנים מידע רב על התהליכים שלהם. אבל בשורה התחתונה זה לא משנה אם אתם אוהבים את הצליל של הפסנתר, כי זה מה שחשוב ולשם כולם שואפים.

אצלנו בפסנתרי הצפון אנחנו בוחרים פסנתרים איכותיים מאוד – פסנתרים יד שניה או פסנתרי כנף במצב כמו חדשים העשויים מחומרים איכותיים בכלל ומפטישים מעולים בפרט.

מוזמנים ליצור איתנו קשר לעזרה בבחירת פסנתר 04-6206602| 050-6817050
למעבר לרשימת המלאי : פסנתרים למכירה

 

בלאי פטישים

ישנן מספר סיבות לבלאי פטישים

בלאי כתוצאה משימוש

אחד מהחלקים הנעים הרבים בכל פסנתר הוא הפטיש. כאשר קליד נלחץ הפטיש עף לכיוון המיתר והלבד בראש הפטיש מכה עליו כדי לייצר צליל. הצליל המדוייק נוצר כאשר מצב הפטיש מצויין – הלבד ברמת הדחיסות והצורה הנכונים מכה במשקל המדוייק במיתר

פטישי פסנתר עשויים משכבות לבד צפוף מעל ליבת עץ. השכבות העליונות של הלבד הן הרכות ביותר, ונעות לשכבות קשות יותר לכיוון הליבה. במשך שנים של נגינה, הפטישים, שמתחילים מעוגלים, או מעט מחודדים בנקודת המכה, מפתחים חריצים שבהם המיתרים פוגעים, ובסופו של דבר המשטיחים את הקצה. ככל שהפטיש נעשה שטוח יותר, נקודת המגע בין הפטיש למיתר גדלה מכמה מילימטרים ל-1-2 סנטימטרים. ככל שנקודת המכה הולכת וגדלה, איכות הטון של הפסנתר יורדת. מה שעלול להוביל לצלילים מתכתיים, צורמים ולא עקביים

 

בלאי פטישים - פטיש שחוק
בלאי פטישים - חריצי מתירים

 

אם יש לך פטישים שחוקים, לרוב ניתן לתקן אותם באמצעות Voicingשמשנה את הדחיסות של הלבד או עיצוב ע"י ליטוש תהליך בו החריצים מוסרים והפטיש מעוצב לצורה אליפסית כפי שהיה בעבר. במקרים קשים, אם הבעיה לא נפתרת יש להחליף את הפטיש במלואו.

בלאי כתוצאה מלחות

תנאי לחות עלולים לגרום לעץ להתנפח, להתכווץ ולהתקשות לאורך זמן, מה שיכול לשנות את האופן שבו הוא נוחת על המיתרים. בנוסף, הלחות יכולה להוביל לשינויים במצב הלבד, אפילו לשחוק את הדבק ששומר על הלבד מחובר לפטיש ואז נראה מצב בו הלבד מתנתק מהפטיש

בלאי כתוצאה ממזיקים שונים

פטישים אכולי עש

פטישים אכולי עש

פטישים שאכל עכבר

פטישים שאכל עכבר

טיפול בפטישים

ליטוש פטישים

ניתן ללטש ולעצב את פטישי הפסנתר מספר פעמים במהלך חייהם כדי לשמור על צליל טוב ומאוזן ולתת לפסנתרן שליטה טובה. בליטוש פטישים מסירים בזהירות שכבות של לבד עד לעיצוב המבנה הרצוי של הפטיש ויצירת נקודת פגיעה (החלק שמכה במיתר) ממוקדת. בסוף פעולת הלישוט יש לבצע Voicing

הערת ביניים: כאשר מלטשים פטיש שעשויים לבד איכותי מתקבלת פלומה, כאשר מלטשים פטישים העשויים לבד פשוט עם סיבים קצרים שמודבקים אחד לשני, מתקבלת אבקה.

תהליך זה יכול להיעשות מספר מוגבל של פעמים במהלך חיי הפסנתר, כל עוד נשאר מספיק לבד על הפטישים. בסופו של דבר הפטישים יהפכו קלים מכדי להגיע לטון טוב, או יישחקו עד ליבת העץ, ואז יש צורך להחליף את הפטישים.

ליטוש פטישים | פסנתרי הצפון

 

Voicing

פעולת Voicing, מטרתה לשנות את הטון שמייצר הפטיש. בפטישים בהם הלבד קשה והצליל צורם ומתכתי נרצה לרכך את הפטישים ע"י דיקור ואוורור הסיבים כדי להפוך את הצליל לחם יותר. בפטישים בהם הצליל עמום המכוון ישתמש בטכניקות על מנת להקשות את הפטישים כדי להפוך את הצליל לצלול ומהיר יותר.

Voicing יכול להשפיע על הצליל אך הוא לא משנה את ליבת הטון שתלויה לא רק באיכות הפטיש הנבחר אלא גם בתכונות נוספות של הפסנתר כגון  סוג העץ, גודל תיבת התהודה, המבנה של הפסנתר, כמות הצלעות וכו. – ולכן חשוב מאוד לבחור פסנתר עם פטישים שעשויים מחומרים מעולים. מכוון פסנתרים טוב יכול להביא לידי מימוש את מלוא הפוטנציאל של הפטיש ולשפר את הצליל אבל עדיין זה יהיה תחת המקבלות של איכות ומצב הפטיש והפסנתר.

נדרשת מומחיות ומיומנות גבוהה מאוד כדי לבצע Voicing טוב. בסופו של דבר השאיפה היא לקבל פסנתר עם צליל מאוזן שכל התווים ינגנו בו באותו טון, נרצה שתהיה אחידות בגוון הצליל בין התווים השונים. רק מכוון פסנתרים מיומן עם שמיעה מצויינת יכול לבצע את ה-Voicingברמה משביעת רצון ולמצות את הפוטנציאל של הפסנתר.

Voicing | פסנתרי הצפון

רגולציה 

השלב האחרון בטיפול לפני ביצוע כיוון פסנתר הוא ביצוע רגולציה לפסנתר– התאמת הפטיש למיתר באופן מושלם ומדויק. לרוב התווים בפסנתר יש שלושה מיתרים שבשלושתם מכה הפטיש בו זמנית והם נשמעים יחד. הפטיש צריך להכות על שלושתם בדיוק באותו זמן כדי לקבל טון אופטימלי. אם נקודת המכה של הפטיש מעט עקומה, או מיתר אחד גבוה או נמוך מהשניים האחרים, לא כל המיתרים ייפגעו באותו כוח. זה יכול לגרום לכל מיני צלילים לא נעימים, מצליל של הד ועד לזמזומים לא נעימים. אז בפעולת הרגולציה מסדרים את הפטישים במרחקים הנכונים ובזווית הנכונה כדי שהפטישים יפגשו את המיתרים בדיוק במקום הרצוי באופן מושלם

רגולציה לפסנתר | פסנתרי הצפון

לסיכום,

התורה שעומדת מאחורי עיצוב הפטיש היא רבה וענפה ובעלת היסטוריה ארוכה. אבל בסופו של דבר המטרה האולטיבטיבית היא שתישבו ליד הפסנתר ותחוו עונג מהצליל ומהמגע שלו. שהפסנתר יגיב בצורה מושלמת והמנגינה שתתקבל היא בדיוק בדינמיקה ובטון הרצויים.

אם התיישבתם ליד הפסנתר ואתם כבר לא מצליחים להגיע לאותם ביצועים ולהנות מהצליל במידה שנהניתם בעבר, משהו בטון ובגוון השתנה, אולי נדרש טיפול בפטישים שיחזיר את המצב לקדמותו.

אתם מוזמנים ליצור איתי קשר אשמח לסייע. פטר 054-9988984

פוסטים קשורים

Top
whatsapp
דילוג לתוכן dana