התקשרו אלי ואשמח לייעץ, פטר   054-9988948

מוסיקה ברפואה הסינית

מאת: דר' ניר עמיר – מנהל אקדמי מכללת תמורות

 

העולם הסיני שאף, מאז ומתמיד, להבין את עולמו הפנימי והחיצוני. נסיון זה בא לידי ביטוי בפילוסופיה הסינית שם עולם מושגי המאקרו תורגם לעולם המיקרו הפנימי של האדם ולהיפך. גישה זו נועדה לתאר את הקשר בין תופעות שונות בטבע אשר מתבטאות בתחומים מגוונים כמו רפואה סינית, אמנויות לחימה, אסטרטגיות לחימה, פנג שואי וכמובן גם מוזיקה.

 

דרך עתיקה להבנת העולם היתה על ידי חלוקתו לתופעות ייניות ויאנגיות. איזון בין שתי תופעות מנוגדות אך משלימות זו את זו מוביל, לפי פילוסופיה זו, לא רק לאיזון בריאותי ונפשי אלא גם לאיזון בין כוחות הטבע השונים או לאיזון מדיני.

אלא שלא ניתן לחלק את העולם לכוחות יין ולכוחות יאנג בלבד. אין רק אור וחושך או רק שמיים וארץ, ישנם הרבה שלבים בניהם ובכל אחד מהם יש חלק מהשני. האיזון והדינאמיקה בין שניהם יוצרת הרמוניה. דומה הדבר למוזיקה ששני צלילים מנוגדים אינם יכולים ליצור מוזיקה. רק שילוב של השניים עם מספר צלילים בניהם יוצר הרמוניה.

לכן, במקביל לתפיסת היין והיאנג פותחה, במאה החמישית לפני הספירה, פילוסופיה דינאמית הצופה בשינויים שבטבע. זוהי אחת הדרכים להבנת התופעות הסובבות אותנו:  Wu Xing  המכונה חמש הפאזות (חמשת האלמנטים או חמשת היסודות), גישה סינית פילוסופית עתיקה המוכרת היטב לכל מי שעבר מסלול לימודי רפואה סינית. לטובת קהל הקוראים, נפרט מידע זה:

למרות התרגום לחמשת האלמנטים, הרי שבניגוד לתפיסה היוונית (לפיה העולם בנוי מארבע יסודות) כאן מדובר על תהליכים דינאמיים ולא על חומרים סטטיים.

 

אילו כוללים את ה:

עץ  木   mù

אש    火   huǒ

אדמה   土   tǔ

מתכת    金    jīn

מים   水   shuǐ

 

 

תיאור הפאזות ואופיין:
על פי תפיסה פילוסופית זו, קיימות חמש פאזות: מתכת, אדמה, מים, עץ ואש. כיוון שמדובר בפאזות המשתנות בדומה למוזיקה המשנה את אופייה משקטה, מתכנסת וחורפית למלבלבת, חוצפנית ואביבית, ניתן לצייר תנועה זו על גבי מעגל.

בין הפאזות יש אינטראקציות של בניה (יצירה) ושל בקרה (הרס).  מעגל היצירה נקרא גם מעגל אם-בן משום שכל פאזה מולידה את הפאזה הבאה אחריה:

 

מעגל היצירה:

העץ מזין את האש. האש יוצרת אדמה (אפר). האדמה מכילה מתכות. המתכת נושאת מים והמים מרווים את העץ.

דרך נוספת לתיאור מעגל זה היא: העץ סופג מים. המים מחלידים את המתכת. המתכת חורשת את האדמה. האדמה מכבה אש. האש שורפת עץ.

 

מעגל הבקרה:

העץ מנצל את (משאבי) האדמה. האדמה סופגת מים. המים מכבים אש. האש מתיכה מתכת. המתכת חותכת את העץ.

 

 

לפי התפיסה המסורתית הסינית, כל פאזה מייצגת צליל, צבע, טעם, ריח, עונת שנה או איבר מסוים בגוף. כך למשל העץ מייצג את הכבד. האש את הלב. המים את הכליות. האדמה את הטחול והלבלב והמתכת את הריאות. מכאן שניתן לאמור שהעץ (כבד) הוא האם של הלב (אש) בעוד שהמתכת (ריאות) הוא האם של הכליות (מים).

אם האם חלשה אז גם הבן יהיה חלש. מכאן שחולשת כבד תוביל לחולשה בלב וחולשה בריאות תוביל לחולשה בכליות. היום הקשרים ידועים, במידת מה, גם בעולם הרפואה הקונוונציונאלית אך יש לזכור שהתפיסה אנרגטית ולא כל דבר מובן מאליו גם ברמה החומרית של האיברים.

המעגל המבקר מציג תמונה מעניינת: המים מרסנים את האש. מכאן שתפקוד כלייתי מרסן את הלב. אם הכליות לא מתפקדות גם הלב יפגע (תופעה שידועה לנו במצבי אי ספיקת כליות, למשל). כמו בכל דבר אחר ברפואה, גם כאן יש להתייחס לרעיון כמודל המלווה במצבים חריגים שונים.

במקרים מסוימים, נעזרת הרפואה הסינית בהשמעת צלילים המחזקים או מבקרים פאזה מסוימת ומכאן חשיבות המוזיקה בהליך הריפוי והשבת האיזון.

מוזיקה סינית התחילה בשלהי התרבות הסינית במהלך שושלת Zhou  ,1122-256  BC . המייסד המיתולוגי של המוזיקה הסינית היה Ling Lunחיבר את המוזיקה שלו על מקטרות במבו שהפיקו צלילים של ציפורים.

מבנה המוזיקה הסינית, ככל דבר העולה בתפיסה הקוסמית שלהם, גם הוא מחולק לחמש ולכן מכונה: פנטטוניק  =  Pentatonic (פנטה = חמש. למשל הפנטגון). הסולם המוזיקלי הסיני מחולק לחמישה טונים בניגוד לסולם המקובל במערב שמחולק לאוקטבות (עם שבעה תווים). סולם זה שכיח במקומות שונים בעולם כמו במוזיקת הפולקלור הקלטי, הונגרי, חלקים ממוזיקה אפריקאית, ג'ז ועוד.

 

 

תווים וצלילים בעולם חמש הפאזות הסיני

פאזהעץאשאדמהמתכתמים
איבר בגוףכבדלבטחול-לבלבריאותכליות
פתח מייצגעינייםלשוןפהאףאוזניים
צליל בסיניתJué  角zhǐ   徵Gōng   宮Shāng  商Yǔ  羽
תוmisodoreLa
עונות שנהאביבקיץעונות מעברסתיוחורף
אופיתעוזה ויצירתיותהתלהבות ודמיוןמדיטטיביות נדיבותגבולות והחלטותעומקופנימיות
רגשות קיצוניםכעסהתרגשות יתרמחשבות יתרצערפחד

 

ברוב האנשים מתקיימות כל הפאזות עם דגש לפאזה אחת או יותר, הן ברמת האופי והן ברמת הבריאות השוטפת. עודף רגשות עלול להזיק ולהוציא מאיזון. מעבר לשיטות ריפוי הכוללות לימודי רפואה סינית, שיאצו וטווינא, קיימות יצירות מוזיקליות המתייחסות בעיקר לצליל מסוים. צלילים אילו קשורים קשר אמיץ לאברי הגוף ולמרידיאנים שלהם וביכולתם להשפיע על איזונים. כמו כן הם יכולים להשפיע על "פתחי האיברים". כך למשל:

מנגינות Shāng   商 משפיעות על פאזת המתכת. הן כבדות וקשוחות כמו מתכת ולכן הן משפיעות על הריאות. שמיעה חוזרת שלהן גורמת למטופל להיות ידידותי וצודק, בעל הגדרת גבולות והחלטות רציונאליות ומפיגה ממנו צער.

מנגינות Jué   角  מבשרות את האביב והתעוררות הלבלוב של חיים חדשים. הן מחזקות את פאזת העץ ומשפיעות על תעוזה ויצירתיות כמו גם על פייסנות במקרה של כעסים כרוניים.

 

מנגינות zhǐ    徵  נחשבות ליותר מרגשות ומתלהבות, כמו פאזת האש. לכן הן משפיעות על הלב להיות יותר מתלהב, שמח וטוב לב.

 

מנגינות Yǔ   羽  נוטות להיות יותר מלנכוליות וזורמות כמו פאזת המים. הן משפיעות על הכליות ויכולות לאזן את האדם, להביאו לתובנות פנימיות יותר ולהפחית פחדים.

 

מנגינות Gōng    宮  נחשבות לאצילות, מעניקות ומנחמות כמו אמאאדמה. לכן הן משפיעות על הטחול-לבלב ועל תהליכי ספיגה והמרה של מערכת העיכול והמטבוליזם הכללי בגוף. האזנה להן משפיעה על יכולת המדיטציה ומשפרת את הנדיבות ויכולת ההנבה והענקה.

 

אנו רואים כי למוזיקה השפעה חזקה לא רק על תחושת ההנאה שהיא מעניקה לנו אלא גם על בריאותנו הפיזית והנפשית. הגישה הסינית המסורתית נותנת משמעות נוספת למושג מוזיקותירפיה.

פוסטים קשורים

Top
dana